Changelog
EVtools Product Updates
Laadpaal op loopafstand voor inwoners
Met EVMaps kun je nu eenvoudig een interactieve kaartlaag met 250-meters cirkels inschakelen. Deze cirkels laten in één oogopslag zien welke gebieden buiten een loopafstand van 250-meter van een laadlocatie vallen. Zo zorg je eenvoudig voor een dekkend laadnetwerk. De 250-meter cirkels kaartlaag is internationaal beschikbaar en wordt automatisch geüpdatet met elke nieuw geplande locatie.
De kaartlaag schakel je in via het Context Informatie-menu onder het tabblad Externe data-analyse.
Locaties nu eenvoudig in uw GIS-systeem
De EVtools API ondersteunt vanaf nu ook het bestandstype GeoJSON voor het ophalen van locaties. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om data rechtstreeks te koppelen aan GIS-systemen zoals ArcGIS of QGIS.
U kunt het gewenste data formaat als query parameter format aangeven bij de endpoints GET/chargingpoints/…
Meer informatie en een voorbeeld van het ophalen van locaties in GeoJSON format vind je via de interactieve API-documentatie.
Overige ontwikkelingen
- EVMAPS & API
Het is nu mogelijk om meerdere boven- en zijaanzichten bij een locatie op te slaan. Zo blijven ook historische en aanvullende aanzichten behouden voor een goed beeld van de locatie. Het is daarbij mogelijk om aan te geven welke afbeeldingen als “primair” gemarkeerd zijn. Hiermee weten derde partijen zoals de plaatsende CPO en Aannemer welke afbeeldingen zij kunnen gebruiken. - Owner-property bij locaties
Owner van locaties: Locaties in EVMaps hebben nu een extra Owner attribuut (cf. OCPI). Hierdoor wordt het mogelijk om van locaties aan te geven wie de eigenaar is. - Nieuwe kaartlaag CBS-subrasters
Nieuwe kaartlaag CBS-subrasters: In de provincies Noord-Brabant en Limburg is een nieuwe kaartlaag toegevoegd met CBS-subrasters. Dit biedt meer detail en context voor analyses binnen EVMaps. - Lancering EVMaps UK
Lancering EVMaps UK EVMaps is nu ook beschikbaar in de UK via www.evmaps.uk. - Workflow in het Engels
Naast EVMaps is nu ook de Workflow volledig in het Engels te gebruiken. Dit maakt het platform toegankelijker voor internationale teams. Je kunt dit eenvoudig instellen via het profiel icoon rechtsboven. - Workflow: leegmaken datumvelden
Het is nu mogelijk om datumvelden te wissen binnen de Workflow. Dit geeft meer flexibiliteit bij het registreren van gegevens. - Workflow: wijzigingsproces na annulering
Een wijzigingsproces kan nu ook opnieuw worden gestart op locaties waarvan het vorige proces geannuleerd is. Dit voorkomt dat locaties onterecht ‘vastzitten’ en maakt het proces efficiënter. - Workflow: parkeervaknummers in het verwijderproces
Bij het verwijderen van locaties kunnen nu parkeervaknummers worden toegevoegd. Hierdoor wordt een vollediger overzicht behouden over de gebruikte parkeervakken
Daarnaast zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd om de schaalbaarheid en robuustheid van het platform verder te vergroten.
EVtools Product Updates
De EVtools API is uitgebreid met 2 nieuwe endpoints waardoor locaties op nieuwe wijze kunnen worden opgehaald
- Locaties binnen een bounding box -te gebruiken wanneer je een gebied wilt afbakenen met 4 punten en alle laadpunten daarin wilt ophalen.
- Locaties binnen een straal rond een coördinaat –perfect wanneer je vanuit een bepaalde locatie (bijvoorbeeld een adres of GPS-punt) alle nabijgelegen laadpunten wilt vinden.
Uitgebreide informatie en een voorbeeld over het ophalen van locaties middels deze nieuwe methode zijn te vinden op de
API-documentatiepagina: https://developer.evtools.nl/
Regie over zichtbaarheid van laadlocaties
- Wat is het?
Een nieuwe functie waarmee u zelf bepaalt of laadlocaties publiek zichtbaar zijn of alleen gedeeld worden binnen een afgeschermd netwerk. Voor wie is het?
Voor beheerders van laadlocaties op privaat terrein, zoals vastgoedbeheerders, logistieke bedrijven of OV-organisaties die selectief toegang willen geven.Waarom nuttig?
U behoudt volledige controle over de zichtbaarheid van laadlocaties en kunt deze gericht beschikbaar maken voor partners of gebruikers, zowel in EV Maps als via de API (OCPI 2.3).
Wijzigingen aan API endpoints in development omgeving
- API POST – en PUT/charging point endpoints zijn aangepast op de development omgeving, zie ook www.developer.evtools.nl. Belangrijkste wijzigingen zijn:
- property “stakeholder” is vervangen door “cpo”
- property “owner” is toegevoegd.
- Deze aanpassing zal in week 41 op productie worden doorgevoerd, pas eventuele implementaties dus tijdig aan en neem contact met ons op bij eventuele vragen.
- Deze aanpassingen zorgen voor meer informatie op de laadpaal in lijn met gangbare protocollen.
Overige ontwikkelingen
- Kaartlagen: De Witte Vlekken kaartlaag is vernieuwd. Zo kan met de meest actuele gegevens bepaald worden in welke regio’s het nodig is om het laadpalen te plaatsen.
- Workflow – extra veld bij Stap 8: Om meer mogelijkheden te bieden om toelichtingen over de oplevering van een laadpaal vast te leggen in de Workflow, is er in Stap 8 een extra opmerkingenveld toegevoegd. Dit biedt meer ruimte voor context en toelichting.
EVtools Product Updates
In EVtools is het nu mogelijk om bij een laadlocatie aan te geven of deze publiek gedeeld mag worden of niet. Dit is vooral handig bij laadlocaties op privaat terrein. U kunt daarmee zelf bepalen of de locatie zichtbaar wordt in externe kaarten en apps.
Wanneer in EV Maps een locatie binnen een privaat domein wordt aangemaakt, kunt u via de optie “Publiek delen” aangeven of deze ook voor externen zichtbaar mag zijn. Met externen bedoelen we bijvoorbeeld gemeenten, netbeheerders of navigatie-apps. Standaard staat de publiek delen functie ingeschakeld.
Delen binnen een netwerk
Als een locatie niet op publieke kaarten en apps mag verschijnen, is er alsnog de mogelijkheid om deze met geselecteerde partners of specifieke gebruikers te delen. Dit kan door een netwerk aan te maken en laadlocaties aan dit netwerk toe te voegen. Alleen gebruikers en externen die toegang hebben tot dit netwerk, zien de locatie op de kaart.
Wilt u ook een netwerk in EV Maps creëren om uw laadpalen aan toe te voegen, laat het dan gerust weten via [email protected]. Het netwerk wordt dan voor u aangemaakt zodat u naar eigen inzicht laadlocaties binnen dat netwerk kunt delen. Er zijn hieraan geen kosten verbonden.
Praktijk toepassing
Het delen van locaties in een afgeschermd netwerk biedt veel mogelijkheden, bijvoorbeeld:
Vastgoedbeheerder: laadpalen op verschillende terreinen alleen beschikbaar maken voor eigen gebruikers.
Logistieke ondernemer: onderdeel worden van een partnernetwerk om elkaars laadpalen te gebruiken.
Openbaar vervoersorganisatie: laadinfra alleen zichtbaar en bruikbaar maken voor andere OV-bedrijven.
CPO: laadpalen voor een specifieke transporteur realiseren en inzicht krijgen in de dekking, gecombineerd met publieke locaties. Zo kan bepaald worden waar uitbreiding nodig is.
Technische details
Om dit mogelijk te maken zijn de attributen “publish” en “publish_allowed_to” toegevoegd volgens het OCPI 2.3-protocol (paragraaf 8.3.1).
Deze attributen maken deel uit van de locatie locatiegegevens en zijn ook beschikbaar in de API. Daarnaast is er een speciaal endpoint beschikbaar om de netwerken in te zien waarvoor uw API-sleutel toegang heeft: GET/private-networks.
Overige ontwikkelingen
- Kaartlagen: De CBS-buurtenkaartlaag en de LS- en MS-netkaartlagen zijn vernieuwd in EVMaps.
- Private Workflow: Voor deze workflow zijn nu verplichte velden ingesteld, zodat gegevens vollediger en consistenter worden ingevuld.
- Workflow e-mail log: Wanneer een e-mail niet is verzonden, kunt u met de muis over de foutmelding bewegen om direct de oorzaak en een mogelijke oplossing te zien.