Procesbegeleiding en ontzorging in laadlocatiekeuze

Als gemeente staat u voor de uitdaging om de uitrol van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te plannen. Echter ontbreekt het vaak aan tijd, een centraal overzicht en de juiste kennis om dit proces efficiënt en zorgvuldig in te richten. Onze procesbegeleiding en locatiekeuze nemen deze zorgen uit handen, zodat u effectief en daadkrachtig kunt handelen.

Wat levert dit uw gemeente op?

Onze dienst is ontworpen om u volledig te ontzorgen in het proces van potentiële laadlocatiekeuze. Concreet betekent dit:
  • Een geactualiseerde plankaart die voldoet aan het geprognosticeerde aantal laadlocaties in 2030. 
  • Professionele begeleiding bij het verzamelen van alle benodigde data en volledige ontzorging in het selecteren van de laadlocaties. 
  • Tot 80% minder uren om tot een intern gevalideerde laadkaart te komen die voldoet aan voldoende laadlocaties tot 2030. 
Zo behoudt u regie, terwijl het proces aanzienlijk wordt versneld.

Ons stappenplan: zo verloopt het proces

Het implementatieproces voor het opstellen van de plankaart kent een gemiddelde doorlooptijd van 10 tot 14 weken en bestaat uit zes overzichtelijke fasen

Inventarisatie wensen en eisen

Startoverleg waarin we gezamenlijk de doelen en tijdlijn vaststellen.

Aanleveren benodigde data

Aanleveren bestaande plankaart, geodata en plaatsingscriteria.

Vaststellen vraag publieke laadpunten

O.b.v. uw specifieke wensen, actuele verbruiksdata en prognoses wordt het aantal te selecteren locaties bepaald.

Opstellen en actualiseren plankaart

O.b.v. o.a. de prognoses, actuele verbruiksdata en de plaatsingscriteria worden de laadlocaties bepaald, inclusief boven- en zijaanzicht.

Validatie door gemeente

Een werksessie voor validatie volgt waarna u de voorgestelde locaties controleert.

Validatie & Afronding

De definitieve plankaart is beschikbaar in EVMaps en kan gedeeld worden met de uw  plaatstende exploitant.

Hoe wordt een goede plankaart opgesteld?

Een toekomstbestendige plankaart begint bij actuele en betrouwbare data. Hoe vollediger de datapunten, hoe beter we kunnen aansluiten op lokale eisen en omstandigheden. We maken onder andere gebruik van:

  • Basisregistratie Grootschalige Topografie voor inzicht in de inrichting van onze leefomgeving, o.a. gebouwen & wegen.
  • Bestaande laadinfrastructuur, met bijbehorende verbruiksdata om de daadwerkelijke prestaties van het laadnetwerk te monitoren en o.b.v. daadwerkelijke cijfers locatiekeuze afwegingen te maken. 
  • Prognoses: aanpasbare jaartallen om te bepalen hoeveel nieuwe laadpunten nodig zijn tot het gewenste jaar.  
  • Laagspanningsnet: de afstand tot het net is bepalend of een laadpaal aangesloten kan worden op het net en dus voorzien kan worden van energie. Mocht de afstand nou te dichtbij of juist te ver van het net af liggen, dan is een locatie niet geschikt. 
  • Andere contextlagen zoals parkeervakken, bomenkaart of andere gewensten kunnen afhankelijk van uw wensen worden meegenomen in de locatiekeuzecriteria

Gemeentelijke criteria

Elke regio heeft haar eigen wensen en eisen over locatiekeuze. Om de plankaart op te stellen / actualiseren, leggen wij veel gebruikte criteria voor, die door de gemeente naar wens aangevuld / aangepast kunnen worden

Gemeentelijke controle

 EVTools is gespecialiseerd in grootschalig op basis van criteria toekomstige locaties aan te wijzen. Echter hebben wij niet specifieke context kennis over situaties in uw regio. Daarom is het van belang dat de finale beoordeling van locaties bij de gemeente blijft, waarbij wij adviseren dat niet alleen iemand van de mobiliteitsafdeling, maar ook collega’s van andere afdelingen binnen het publieke domein hun feedback geven op de voorgestelde locaties, om een breed gedragen en uitvoerbaar plan te realiseren

De plankaart is afgerond, wat kan ik er nu mee?

  • De locaties die klaar zijn om gerealiseerd te worden, kunnen worden gedeeld met de exploitant of regionale overheid. Vanuit de plankaart kunnen realisatieprocessen worden gestart, waarbij het doorlopen van circa 8 – 10 vaste stappen een laadpaal op gestructureerde wijzen gerealiseerd wordt zonder essentieel stappen over te slaan. 
  • Automatisch worden de statussen van locaties in de plankaart geüpdatet, waardoor je constant een overzicht houd van de actuele status van het laadnetwerk. Hierdoor blijft het gemakkelijk om nieuwe laadpalen bij te plaatsen, of juist om te kiezen dat er voldoende laadinfrastructuur staat. 
  • Wij raden aan de plankaart periodiek up-to-date te houden, zodat beslissingen altijd op actuele data gebaseerd is.

Heeft u vragen of het onderhouden van de plankaart of wilt u de plankaart graag delen met een exploitant / regionale overheid, neem contact met ons op [MEETING SCHEDULE].

Veelgestelde vragen over laadlocatiekeuze

De procesbegeleiding biedt een geactualiseerde plankaart voor 2030, volledige ontzorging bij datacollectie en een tijdsbesparing tot 80% om tot een intern gevalideerde laadkaart te komen.

Het volledige proces heeft een gemiddelde doorlooptijd van 10 tot 14 weken en is verdeeld in zes duidelijke fasen, van inventarisatie tot uiteindelijke validatie en afronding.

EVTools maakt gebruik van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), bestaande verbruiksdata, toekomstprognoses, gegevens over het laagspanningsnet en lokale criteria zoals parkeervakken of bomenkaarten.

De afstand tot het net bepaalt of een laadpaal technisch en financieel haalbaar aangesloten kan worden. Als de afstand te groot is, wordt de locatie als ongeschikt gemarkeerd.

De statussen van locaties worden automatisch geüpdatet in de plankaart. EVTools raadt aan de kaart periodiek te onderhouden zodat beslissingen altijd gebaseerd blijven op de meest actuele data.

Zodra de plankaart gereed is, kan deze via EVMaps gedeeld worden met exploitanten of regionale overheden om de gestructureerde realisatie van laadpalen te starten.

De finale beoordeling blijft bij de gemeente. Wij adviseren een brede validatie waarbij zowel de mobiliteitsafdeling als andere relevante afdelingen binnen het publieke domein feedback geven.

Ja, elke regio heeft eigen wensen. EVTools legt veelgebruikte criteria voor die door de gemeente naar wens kunnen worden aangevuld of aangepast om tot een maatwerk plankaart te komen.

Vertrouwd door