Hoe krijg ik rendabele laadinfrastructuur voor logistiek op mijn terrein?

19 februari 2025

Optimale inrichting van elektrische logistiek met EVTools & Sycada-software

Transportbedrijven staan voor een grote uitdaging. Sinds 1 januari 2025 gelden strengere milieuzones in veel binnensteden, waardoor diesel- en benzinevoertuigen worden geweerd. Dit dwingt logistieke bedrijven om over te stappen op elektrische voertuigen. Maar de elektrificatie van een wagenpark brengt complexiteit met zich mee: waar en wanneer laad je op zonder dat het bedrijfsproces wordt verstoord? Hier biedt het POET-project (Plan, Operate, Evaluate, Transform), mede gefinancierd door de MIT-subsidieregeling, een innovatieve oplossing. Jeroen Schutte, de Chief Product Officer van EVTools, vertelt:

“EVTools en Sycada bundelen hun krachten om transportbedrijven te ondersteunen bij de overstap naar elektrisch vervoer. Sycada optimaliseert ritten en helpt bedrijven bij het plannen van efficiënte routes. EVTools voegt hier een cruciale schakel aan toe: een gestroomlijnde workflow voor het plannen, realiseren en beheren van laadinfrastructuur op eigen terrein. Dit verhoogt niet alleen de beschikbaarheid van laadpunten, maar verlaagt ook de totale kosten van eigendom (TCO) voor logistieke bedrijven.”

Waarom laden op eigen terrein?

Aan de business development manager van EVTools, Guus Colenbrander, vroegen we waarom laden op eigen terrein specifiek voor logistieke toepassingen logisch is. Guus wijst op de onderzoeken die uitwijzen dat logistiek laden voor 90% op eigen terrein van bedrijven plaats gaat vinden: “Publieke laadpunten zijn niet alleen duur, maar ook onvoorspelbaar qua beschikbaarheid. Door laadinfrastructuur op eigen terrein te realiseren, krijgen logistieke bedrijven controle over hun laadproces. Maar een groot deel van de dag zijn voertuigen onderweg en staan laadpalen ongebruikt. Dit vormt een uitdaging voor een rendabele businesscase.

Hier komt het concept van gedeelde laadpleinen, of ‘powerpooling’ in beeld: het delen van laadinfrastructuur met andere logistieke partijen wanneer deze niet wordt gebruikt. Dit zorgt voor een optimale benutting van de laadpunten en verlaagt de laadtarieven voor alle betrokkenen.” Dankzij de slimme planningssoftware van EVTools kan een eigenaar van een laadpaal bepalen wanneer en door wie deze gebruikt mag worden. Dit maakt de businesscase niet alleen haalbaar, maar ook financieel aantrekkelijk.

Een gestroomlijnd proces tot realisatie

Het realiseren van laadinfrastructuur op eigen terrein kan complex zijn. Na het plannen van de juiste locatie komen de uitdagingen rond realisatie. Welke offertes moeten worden aangevraagd en bij wie? Welke technische en juridische aspecten spelen een rol? EVTools biedt een gestandaardiseerde workflow die bedrijven stap voor stap door het proces begeleidt. Binnen negen tot tien stappen kan een laadpaal operationeel zijn, inclusief monitoring en beheer via de locatiebeheermodule van EVTools.

Gedeelde laadpleinen als oplossing voor het netcongestieprobleem

Zodra een laadstation operationeel is, kunnen bedrijven de bezettingsgraad inzien en identificeren wanneer laadcapaciteit beschikbaar is voor powerpooling. Dit draagt niet alleen bij aan een efficiënter gebruik van de infrastructuur, maar speelt ook in op het netcongestie-probleem. Door optimaal gebruik te maken van bestaand gecontracteerd vermogen, wordt uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk beperkt, wat bijdraagt aan een duurzamere energietransitie.

Data-gestuurde beslissingen

Dankzij de samenwerking met Sycada kunnen bedrijven op basis van ritdata en logistieke prognoses strategische keuzes maken over de locatie en het type laadinfrastructuur dat nodig is. De data uit fysieke transponders in vrachtwagens geven inzicht in routes, laadbehoeften en energieverbruik. EVTools combineert deze inzichten met gegevens over bestaande laadpalen, tarieven en bezettingsgraden, waardoor bedrijven weloverwogen investeringsbeslissingen kunnen nemen.

Een toekomstbestendige oplossing

De samenwerking binnen het POET-project laat zien dat elektrificatie van logistiek niet alleen noodzakelijk, maar ook financieel haalbaar en strategisch slim is. Door gebruik te maken van de workflow van EVTools en de route-optimalisatie van Sycada, kunnen bedrijven hun wagenpark efficiënt elektrificeren zonder operationele verstoringen.

Wil je meer weten over hoe EVTools jouw bedrijf kan helpen bij het realiseren en optimaliseren van laadinfrastructuur? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Guus Colenbrander
Business Development Manager
📧 [email protected]

Deel artikel:

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?