Europa schakelt door op elektrisch rijden: elke 60km een laadpaal
Belangrijkste punten
- Onderstaande eisen gelden alleen voor TEN-T wegen (hoofdcorridors).
- In 2025 een minimale dekking van laadinfra voor batterij-elektrische auto’s en bestelbusjes van elke 60 km een laadpunt van min 150 kW;
- In 2030 ook voor zware logistiek. Deze laadpunten moeten min 350 kW leveren;
- Daarna moet het aantal laadpunten jaarlijks meegroeien met het aantal geregistreerde voertuigen. Voor elke EV moet dan een laadvermogen van 1,3 kW beschikbaar zijn op openbare laadinfra;
- Vanaf 2030 op ieder veilig parkeerterrein min. 1 laadstation beschikbaar;
- Voor FCEVs moet elke 200 km een waterstofstation zijn;
- Exploitanten moeten zorgen voor volledige prijstransparantie en ad-hoc betaalmethoden aanbieden zoals pinpas en credit card. Onevenredige investeringen, m.n. in bestaande laadinfra, worden hierbij vermeden. Het is niet duidelijk of deze eis ook alleen voor de hoofdcorridors geldt of voor alle laadinfra in de EU;
- Daarnaast gelden er vanaf 2030 eisen voor walstroom voor schepen
- Vervolg: Het voorlopig politiek akkoord moet nu nog formeel worden goedgekeurd door de 2 wetgevers. Het voornemen is om dit in de volgende zitting van de Raad te doen.