EVTools wint samen met Haskoning en SWIS aanbesteding voor actualisatie en beheer laadlocatieplannen in Zuid-Holland en Zeeland
6 oktober 2025
We zijn trots dat wij – samen met onze partners – de komende jaren vrijwel alle gemeenten in beide provincies ondersteunen bij het actualiseren en beheren van hun laadplannen. Daarmee werken we aan een toekomstbestendig, slim en open ecosysteem voor publieke laadinfrastructuur.
Wat maakt dit contract bijzonder?
- Er komen naast de 10.000 al in ons systeem beheerde locaties nog 10.000 locaties bij voor toekomstige uitrol in een volgende concessie van de “RAL Zuidwest”-regio onder leiding van Rotterdam, waardoor sneller op afgestemde locaties kan worden uitgerold
- Tijdens de actualisatie voeren EVTools en Haskoning verdere automatisering en plaatsingsalgoritmes door, waardoor plannen van laadlocaties sneller én goedkoper wordt.
- Datagedreven besluitvorming: dankzij koppelingen met onder andere het LINDA-portaal van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en Ecomovement zijn verbruiksdata en proces-KPI’s beschikbaar voor alle betrokkenen, onafhankelijk filterbaar en analyseerbaar.
- GIS-koppeling voor elke gemeente: elke deelnemende gemeente krijgt een directe koppeling naar haar eigen GIS-omgeving, waardoor laadlocaties en processen altijd actueel en consistent zijn voor een integraal beheer openbare ruimte
- Ondersteuning voor wijzigings- en overnameprocessen, en een privaat proces voor laadpunten op bestaande aansluitingen, afgestemd op de nieuwe concessie-eisen rond verlengd private aansluitingen en lichtmasten.
- Gesynchroniseerde data-uitwisseling: locaties en statussen kunnen via tweewegkoppelingen automatisch worden gedeeld tussen gemeenten, provincies, concessiehouders en exploitanten.
- Open software-ecosysteem: SWIS (ontwikkelaar van Laadpaalnodig.nl voor het NKL) en EVTools slaan de handen ineen om te komen tot een open software-ecosysteem, met gestandaardiseerde koppelingen en tweerichtingsuitwisseling van data. Door het identificeren van open standaarden voorkomen we vendor lock-in en zorgen we dat gemeenten en exploitanten vrij kunnen kiezen in hun systemen.
- Continuïteit en opschaalbaarheid: de software wordt al door 60 gemeenten en 8 exploitanten in de regio gebruikt en kan eenvoudig worden uitgebreid met actieve exploitanten
De voordelen
- Snellere en goedkopere planning door automatisering en algoritmes.
- Minder fouten door real-time synchronisatie tussen alle betrokken systemen.
- Eén actueel overzicht voor gemeenten, provincies én exploitanten.
Met dit contract en lopende licenties ontstaat er een vrijwel dekkend beeld van het dynamische netwerk van laadinfrastructuur in Zuid-Holland en Zeeland – en daarmee een stevige basis voor de verdere energietransitie.
Wat maakt dit contract bijzonder?
- Er komen naast de 20.000 al in ons systeem beheerde locaties nog 10.000 locaties bij voor toekomstige uitrol in een volgende concessie van de “RAL Zuidwest”-regio onder leiding van Rotterdam, waardoor sneller op afgestemde locaties kan worden uitgerold
- Tijdens de actualisatie voeren EVTools en Haskoning verdere automatisering en plaatsingsalgoritmes door, waardoor plannen van laadlocaties sneller én goedkoper wordt.
- Datagedreven besluitvorming: dankzij koppelingen met onder andere het LINDA-portaal van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en Ecomovement zijn verbruiksdata en proces-KPI’s beschikbaar voor alle betrokkenen, onafhankelijk filterbaar en analyseerbaar.
- GIS-koppeling voor elke gemeente: elke deelnemende gemeente krijgt een directe koppeling naar haar eigen GIS-omgeving, waardoor laadlocaties en processen altijd actueel en consistent zijn voor een integraal beheer openbare ruimte
- Ondersteuning voor wijzigings– en overnameprocessen, en een privaat proces voor laadpunten op bestaande aansluitingen, afgestemd op de nieuwe concessie-eisen rond verlengd private aansluitingen en lichtmasten.
- Gesynchroniseerde data-uitwisseling: locaties en statussen kunnen via tweewegkoppelingen automatisch worden gedeeld tussen gemeenten, provincies, concessiehouders en exploitanten.
- Tweerichtingskoppeling: Samen met SWIS (ontwikkelaar van Laadpaalnodig.nl) maken we het mogelijk dat aanvragen en processen automatisch synchroon lopen. Zo beschikken gemeenten, concessiehouders en exploitanten altijd over dezelfde actuele informatie, zonder dubbele invoer.
- Open standaarden: In de pilot werken we met SWIS aan het vastleggen van open API-standaarden. Daarmee voorkomen we vendor lock-in en blijft de keuzevrijheid voor gemeenten en exploitanten behouden binnen een open ecosysteem.
- Continuïteit en opschaalbaarheid: de software wordt al door 60 gemeenten en 8 exploitanten in de regio gebruikt en kan eenvoudig worden uitgebreid met actieve exploitanten
️ De voordelen
- Snellere en goedkopere planning door automatisering en algoritmes.
- Minder fouten door real-time synchronisatie tussen alle betrokken systemen.
- Eén actueel overzicht voor gemeenten, provincies én exploitanten.
Met dit contract en lopende projecten ontstaat er een vrijwel dekkend beeld van het dynamische netwerk van laadinfrastructuur in Zuid-Holland en Zeeland – en daarmee een stevige basis voor de verdere energietransitie.
Tim van Beek
Directeur & Medeoprichter
📧 [email protected]
Deel artikel: