Waarom juist nu elke Vlaamse stad en gemeente een strategisch laadplan nodig heeft?

5 augustus 2025

Vlaamse steden en gemeenten bevinden zich op een kruispunt. De uitrol van laadinfrastructuur versnelt, bewoners verwachten laadtoegang dichtbij huis, en het nieuwe concessie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) vraagt van de steden en gemeenten meer regie.

Maar wie geen stappen zet, geeft juist regie uit handen. Deze blog laat zien wat dat betekent en hoe u dat voorkomt met een goed strategisch laadplan (potentieelkaart).

Wat vraagt MOW van gemeente?

Vanaf 2026 start een nieuw concessie voor publieke laadinfrastructuur in Vlaanderen. Hierin krijgen steden en gemeenten zelf de verantwoordelijkheid om de regie nemen door het opstellen van een strategisch plan, in de vorm van een potentieelkaart. Volgens het officiële bestek van MOW:  

“De lokale overheid kan via het laadplan een aantal voorkeurslocaties aanreiken. Enkel deze locaties zijn bindend binnen het kader van de plaatsingsverplichting.”

Wat als geen strategisch plan wordt aangelevert?

In dat geval hanteert MOW een standaardmodel:

  • Paal volgt Paal: data gedreven uitbreiding bij bestaande drukte
  • Paal volgt Wagen: plaatsing na individuele aanvraag

Gevolgen bij het niet aandragen van een plan:

  • Geen inspraak in locaties
  • Geen rekening met parkeerdruk of beleid
  • Wel verantwoordelijkheid bij klachten
  • Meldingen in plaats van overleg

De risico’s van afwachten

Als uw gemeente géén strategisch plan aanlevert, verliest u niet alleen de regie — u loopt ook meerdere praktische en beleidsmatige risico’s:

❌ Verlies van regie
U bepaalt niet meer waar laadpalen komen. 

❌ Ad-hoc plaatsingen
Laadpunten verschijnen o.b.v. aanvragen.

❌ Slechte interne afstemming
Zonder gezamenlijk plan ontstaan er discussies tussen afdelingen — en vaak besluiteloosheid.

❌ Minder draagvlak
Inwoners voelen zich overvallen door laadpalen voor hun deur zonder inspraakmoment.

❌ Correcties achteraf
Ongewenste plaatsingen moeten later weer worden herzien — kost tijd, geld én vertrouwen.

Onderzoekscijfers wijzen uit dat:

  • 60% van de gemeenten gebruikt geen data bij de uitbreiding van hun laadnetwerk.
  •  56% wil graag een potentieelkaart maken, maar weet niet hoe.

Wat een strategisch plan oplevert

✅ Sturing & regie
U kiest locaties die passen bij beleid én praktijk.

✅ Snellere realisatie
50% van geplande locaties wordt binnen 2 jaar geplaatst

Minder losse aanvragen
Burgers zien dat er regie is — en vertrouwen daarop.

✅Slimme clustering
Laadpleinen op logische plekken voorkomen wildgroei.

✅ Betere beleidskoppeling
Sluit aan op ruimtelijke ordening, nieuwbouw of mobiliteitshubs.

✅ Meer draagvlak
Duidelijke communicatie over plaatsingen voorkomt bezwaren.

In 4 stappen naar een sterk laadplan

Een goed laadplan opstellen hoeft geen maanden te duren. Zo werken veel gemeenten al:

1. Voorbereiding Verzamel data over parkeren, gebruik, groei, netcapaciteit

2. Locatiebepaling Combineer data met lokale kennis (bewoners, beleid)

3. Interne validatie Stem af met collega’s van mobiliteit, ruimtelijke ordening, duurzaamheid

83% van de gemeenten vindt dit essentieel voor draagvlak

4. Aanlevering Lever digitaal aan bij MOW en CPO’s

EVMaps: snel en eenvoudig aan de slag

  • EVMaps is het platform om regie te nemen. Meer dan 120 steden en gemeenten gebruiken het al. Wat biedt EVMaps?

  • Slim plannen
    Werk op basis van geo-, parkeer- en netdata

  • Interne samenwerking
    Valideer locaties zonder Excel of e‑mailgedoe

  • Digitaal aanleveren
    Deel direct met MOW en CPO — in het juiste formaat

  • Live monitoring
    Bekijk per locatie de voortgang en status

  • Binnen 48 uur starten
    Begeleide opstart zonder drempels

🚀 Wilt u als gemeente regie nemen?

Met EVMaps maakt u in korte tijd een gedragen, datagedreven strategisch laadplan. Klaar voor de nieuwe concessie — én met draagvlak bij inwoners en collega’s.

🎯 Plan vrijblijvend een demo

Nardy Jaspers
Account Manager
📧 [email protected]

Deel artikel: